יום שלישי, 30 ביולי 2013

הפער הדיגיטלי - שימוש בפלטפורמות שונות לגלישה באינטרנט

"אנו מעצבים את הכלים שלנו, ולאחר מכן הכלים שלנו מעצבים אותנו"/  מרשל מקלוהן ( מתוך הספר "להבין את המדיה" )

באחד הבלוגים דיברתי על הפער הדיגטלי: מהו פער דיגטלי ואיך לצמצמו.
באחת ההרצאות של דר' חגית מישר טל כאשר המשכנו לדון בנושא הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית נחשפתי למאמר "ישראלים בעידן הדיגיטלי"  של דר' יובל דרור כאשר התבקשתי לבחור נתון אחד מתוך המאמר ולנסות להציגו בגרף ביישום הנקרא:  infogr.am. זהו יישום עם אפשרויות רבות ליצירת גרפים מסוגים שונים להצגת הנתונים.
המאמר "ישראלים בעידן הדיגיטלי" חשף נתונים רבים המבהירים באלו תחומים קיים הפער הדיגטלי בחברה הישראלית. בבלוג הקודם שדיברתי על הפער הדיגיטלי ייצגתי מס' סיבות לפער זה בעיקר   הגיל של אנשים, שליטה בשפה, שליטה במיומנויות מחשב ועוד. במאמר של דר' יובל דרור  נעשה מחקר מעמיק של סיבות נוספות לפער זה וניתוחן.
אחד הנתונים שמשך את תשומת ליבי הינו "הפער הבין דורי בכל הקשור לדרך שבה הגולשים מתחברים לאינטרנט, כלומר האם החיבור לאינטרנט עם התקנים ניידים מאפיין צעירים יותר מאשר מבוגרים. הנשאלים התבקשו לתאר מהו אחוז השימוש שלהם בכל התקן והתקן מתוך סך השימוש הכללי: כמו זמן הגולשים באמצעות מחשב נייח, מחשב נייד, טלפון סלולרי ומחשב לוח מתוך סך זמן הגלישה שלהם. " (דרור, 2012)
כאשר נכנס האינטרנט לחיינו האמצעי היחיד להתחבר ולגלוש היה המחשב הנייח, אך לאט לאט נכנסו אמצעים טכנולוגיים נוספים ופשוט כבשו אותנו. היה מעניין לראות איך משתנים האמצעים הטכנולוגיים בהם ישנו שימוש עם גיל הנשאלים בסקר שתואר במאמר.
הקף השימוש במחשבים הניידים כדרך לגלוש באינטרנט מגיע לשיאו בגילאים 18-34, ובאותם גילאים ממש נרשם שפל בשימוש במחשבים הנייחים. מגיל 45 ומעלה, נרשמת עליה עקבית בזמן שהמשתמשים גולשים באינטרנט באמצעות מחשבים נייחים וירידה בהיקף בזמן שהם גולשים באינטרנט באמצעות מחשבים ניידים. רק בגילאי 65 ומעלה ניתן להבחין בשינוי במגמה.
ומה עם הטלפון הסלולרי שבלעדיו אנו כבר לא מדמיינים את חיינו. האלפון הסלולרי הינו כלי בולט לגלישה באינטרנט. הוא אישי, זמין בכל מקום, קל לאכסון. הנתונים במאמר ממחישים את חדירתם של טלפונים סלולריים/ טלפונים חכמים כמכשירים לגלישה ברשת. "בגילאי 12-14 אין למשתמשים רבים טלפונים חכמים ומשום כך רק 13% מזמנם מוקדש לגלישה ברשת באמצעות טלפונים חכמים. ואולם בגילאי 15-24 משתמשים רבים מצויידים בטלפונים חכמים ומקבלים אותם כמכשיר לגיטימי לגלישה באינטרנט. משום כך, הגולשים בגילאים אלו מבלים כחמישית מזמנם באינטרנט בגלישה בטלפונים סלולריים. (מתוך המאמר של דר יובל דרור). אז המן הסיבות להתנהלות זו? המאמר מציע מספר דוגמאות, למשל: יתכן שככל שהמשתמשים מתבגרים יותר, כך הם זקוקים לצגים גדולים יותר ופלטפורמות גלישה נוחות יותר. דוגמא לסיבה נוספת: המשתמשים הצעירים משתמשים בהתקני גלישה המאפשרים להם פרטיות: הם "לוקחים את האינטרנט איתם" למרחב הפרטי ומעדיפים אותו על פני הנייחות של המחשב האישי.  
לעומת הנתונים שראינו לגבי הטלפונים החכמים, לדעתי בזמן האחרון אפשר לראות יותר ויותר ילדים צעירים משתמשים בטלפונים החכמים כאמצעי לגלישה באינטרנט ומיום ליום ליותר ויותר ילדים הטלפונים החכמים זמינים. אולי אם נעשה את הסקר שוב לאחר תקופה מסויימת נוכל לגלות שהנתונים עשויים להשתנות. ומה לגבי מחשבי הלוח? בינתיים זהו הכלי המועדף פחות על ידי האוכלוסיה שנבדקה בסקר, אך זה שוב מעלה בי את הרצון לערוך את הבדיקה שוב לאחר תקופה מסויימת. האם יהיה שינוי? נחכה ונראה... ומה נשאר לנו המורים? להמשיך ולחנך את ילדינו לכללי הגלישה הבטוחה באינטרנט ולנסות לצמצם את הפער הדיגיטלי בכל דרך האפשרית שתהיה ברשותנו. 
מקורות:
יישום infogr.am


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה