יום שבת, 6 ביולי 2013

חדשנות בחינוך


"אני שומע ואני שוכח, אני רואה ואני זוכר ,אני עושה ואני מבין" . (פתגם סיני עתיק )
בשיעור של דר' אתי כוכבי דנו בנושא של שילוב הטכנולוגיה בחינוך. במצגת שלה באחת השקופיות הופיעה האמרה: "נכניס חדשנות בחינוך ולא חדשנות בפרויקטים". האמרה הזו משכה את תשומת לבי במיוחד. לאחרונה צצו כל כך הרבה פרויקטים לימודים, חלקם משולבי טכנולוגיה. אנו המורים צריכים לבחור בהקפדה כל אחד מהם ולא לרוץ אחר כל פרויקט שיצא לאור. והחשוב ביותר זה מהו הפתרון למורים ואיך אנו משנים את הפדגוגיה ומשלבים את הטכנולוגיה בפדגוגיה החדשנית?
אז מה הפתרון? שואלת המרצה בשיעור (מתוך המצגת מלווה קורס של דר' אתי כוכבי)
*להבין כי התוכן חשוב אך לא מספק.
*לדעת כי אין פתרון חד משמעי כי אנחנו לא יודעים למה אנחנו מכינים ולכן אין לשלול אף צורת הלמידה.
*להעניק לתלמיד מיומנויות, כלים ללמידה עצמית, חוש ביקורת והבחנה בין עיקר לטפל.
מהי פדגוגיה חדשנית? ישנן הגדרות רבות. בחרתי באחת שלדעתי מבהירה היטב את הנושא: "חדשנות" מוגדרת כפרקטיקות פדגוגיות אשר מקדמות תהליכי למידה פעילים ועצמאיים, מספקות לסטודנטים כישוריות ומיומנות בארגון מידע, מעודדות למידה שיתופית ומבוססת פרויקטים, מתייחסות לסוגיות הקשורות לשיוויון, ומגדירות מחדש את תצורת הזמן והמקום של הלמידה המסורתית (נחמיאס, 2004(
גבי סלומון במאמר:: "מיחשוב החינוך: השאלות שעל הפרק" כתב על קונסטרוקטיביזם כשיטת ההוראה המרכזית בפדגוגיה החדשנית: "המושג קונסטרוקטיביזם בא כאנטי-תזה להוראה פרונטאלית המבוססת על התפיסה של הוראה כיציקת-דעת לפתחים הסתומים-למחצה של תלמיד פסיבי. קונסטרוקטיביזם הוא אפוא רעיון הלמידה הפעילה שטיבה מותנה בכלים השכליים ובמטען הידע השכלי העומדים לרשות התלמיד ושאותם הוא בוחר להפעיל ברגע נתון".

קיימים אינספור מודלים ותיאוריות באשר לדרך שבה החינוך החדש צריך להיעשות, אך בכל התיאוריות ניתן לראות שהטכנולוגיה היא זו שעשויה לשפר ולשלב בצורה הטובה ביותר את הפדגוגיה החדשנית במערכת החינוך. 
התכנים והידע הנלמדים צריכים להיות מותאמים למציאות המשתנה, לזמן עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות המפתחות מודעות חברתית סביבתית לימודית, שבה יש שילוב של טכנולוגיה בתהליכי ההוראה – למידה הערכה ובניהולם. פדגוגיה חדשנית מגדירה את מטרת החינוך ודמות הלומד הרצויה במאה ה-21. מתארת את תכנית הלימודים, תהליכי ההוראה, למידה, הערכה, ארגון זמן, ארגון לומדים וארגון הצוות והסביבה הלימודית, שצריכים להתקיים בבתי הספר במאה ה-21.
ולסיכום על המורה לדעת לנצל את הטכנולוגיה המתקדמת של המאה ה-21 כאשר יש לשלב בין למידה מתוקשבת לבין למידה איכותית. המחשב הינו מקור נגישות למידע מגוון שהופך את הלימוד למעניין יותר, מעורר מוטיבציה, מאתגר. סביבת הלימוד אמורה לאפשר לכל תלמיד להביא לידי ביטוי את  הידע שלו בהתאם למה האישית שלו. הלמידה המקשרת את התוכן ודרך הוראה יוצרת פדגוגיה חדשנית. במידה ולא זה ימשיך להיות עוד כלי טכנולוגי בלבד. 

סירטון שמדבר על הפדגוגיה החדשנית ויישומה בכיתות:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה