יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

עיצוב סביבת למידה מתוקשבת


"תמיד יש משהו חדש שאנחנו יכולים ללמוד על כל דבר. ככה זה ביקום אין סופי." / פרנק הרברט מתוך הספר "יוצרי האלים".
באחד השיעורים של דר' אתי כוכבי נחשפתי להרצאתה של גילי אלון מעצבת ומפתחת סביבות הוראה מקוונות ומנהלת עמלנט  בנושא "עקרונות בעיצוב סביבות למידה מתוקשבות".
בהרצאתה הסבירה גילי אלון מהי סביבת למידה טובה. לפי דבריה סביבת למידה טובה תשיג את היעדים הבאים:
1. למידה טובה ומשמעותיות
2. חוויה והנאה
3. יצירת הנעה ומוטיבציה ללמידה
4. מעורבות הלומד
5. אינטראקטיביות
אז איך מתחילים לבנות סביבה טובה? מהם העקרונות?
-זמינות ונגישות לטכנולוגיה
-ארגון גמיש של זמן ומשתתפים
-שימוש בטכנולוגיה לשם הרחבת הסביבה הלימודית
-שימוש בטכנולוגיה להעשרת השיח הלימודי ועוד... (מתוך מצגת מלווה הרצאה)
כאשר בונים סביבת למידה עולות שאלות רבות: כיצד ליצור ממשק "ידידותי" ואינטואיטיבי? איזו פלטפורמה טכנולוגית תשרש את מטרת ההוראה? כיצד התלמיד מתקדם ולומד בתוך היחידה המתוקשבת: בבית או בכיתה? האם הסביבה פתוחה או סגורה? מה מידת מעורבות המורה? האם יש משוב ובאיזה אופן?
ומה עם המורה? חשוב הממשק, הפלטפורמה אך איפה המורה בתהליך בניית סביבת למידה? במה המורה צריך להיות מומחה? האם מספיק הידע בתוכן? ידע בפדגוגיה? איפה משתלב הידע הטכנולוגי ואיך משלבים ביניהם? החוכמה איך אנו המורים מכינים את עצמינו ומשלבים את הידע הטכנולוגי, הפדגוגי והתוכן. המורה חייב הכשרה והנחייה. "הכשרת מורים איכותית תקבע במרכזה את התפתחות המורה" (מתוך מצגת מלווה הרצאה)   
בימים אלה אני בונה יחידת לימוד בנושא "עונת הקיץ" בקורס של דר' אתי כוכבי. ההרצאה של גילי אלון חידדה אצלי את הנקודות להתייחסות בבניית האתר. כדי שהלמידה תהיה טובה ומשמעותית אני אצטרך להוסיף טקסטים מידעיים וספרותיים שיחשפו את התלמיד לתכנים חדשים וילמדו אותם את הדברים המשמעותיים בתהליך הלמידה. על מנת שהלמידה באתר תהיה חווייתית אצטרך להוסיף  מטלות ומשחקים שהתלמידים ירכשו ידע חדש גם באמצעות משחק והנאה. האתר אמור ליצור הנעה ומוטיבציה אצל התלמיד ועל מנת שהדבר יקרה, לדעתי, האתר צריך לפנות לעולמם שך הילדים. האתר צריך להיות אינטראקטיבי והתלמיד חייב להיות מעורב בתהליך הלמידה באתר ולא להיות פסיבי. כל הנקודות הלו עזרו לי באופן משמעותי בחשיבה שלי בבניית האתר. להכשרת המורה בתהליך בניית והפעלת האתר חשיבות רבה מאוד וכאשר יש הכוונה והכשרה מתאימה הדבר מעלה את המוטיבציה לא רק אצל התלמידים אלא גם אצל המורים עצמם לתת עוד מעצמם, להשקיע וללמוד דברים חדשים.  
 מקורות:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה