יום שני, 15 ביולי 2013

פער דיגיטלי - איך לצמצם?

"מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות - במחשבה ובמעשה - ועם זאת רואים בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית."/  אלברט אינשטיין

בשיעור של  דר' חגית מישר טל דיברנו על  הפער הדיגיטלי וצמצומו.
פער דיגיטלי מהו? בין מי למי? איפה? האם אפשר לצמצם אותו?
עולות שאלות רבות. אנסה לענות לפחות על חלקן.
קודם נגדיר מהו פער דיגיטלי: הפער הדיגיטלי (Digital Divide) הוא סוגיה חברתית פוליטית המתייחסת לפער בין אוכלוסיות בעלות גישה קבועה ויעילה לטכנולוגיות דיגיטליות לבין אלו שאין להם גישה זו. במילים אחרות, הפער הוא בין אלו שיש להם את היכולת להיעזר בטכנולוגיה הדיגיטלית לבין אלו שאין להם יכולת זו.(ויקפדיה ).
פער דיגיטלי הוא פער בין משתמשים מקבוצות שונות, קבוצה שאינה משתמשת בטכנולוגיה ולא מכירה אותה בכלל והקבוצה השנייה משתמשת בחדשנות הטכנולוגיה הדיגיטלית. במה מתבטא פער זה? פער בנגישות לרשת, למחשב, טאבלט, אייפון, אייפד. המרכיב הנוסף לפער זה יכולת השימוש במיומנויות מחשב והפקת תועלת משימוש זה.
מהן הקבוצות שקיים הפער הדיגיטלי? בין קבוצות פתוחות וסגורות (כמו חרדים למשל), בין צעירים למבוגרים, בין קבוצות במעמד כלכלי שונה ועוד.
 מה הסיבות לקיומו של פער דיגיטלי?
ישנן מספר סיבות לקיומו של הפער הדיגיטלי:
*מצב כלכלי: חוסר יכולת לממן את הנדרש לשם התחברות באינטרנט.
* תשתית פיזית: מחסור בתשתית הנדרשת להתחברות
* פחד מפני הטכנולוגיה וקושי לרכוש את המיומנויות הנדרשות
* בעיית שפה: מחסום השפה האנגלית – גם אם יש חיבור המידע אינו מובן
* אי מודעות: חוסר הכרה בחשיבות של התחברות לאינטרנט
* אידיאולוגיה: התנגדות לשימוש בטכנולוגיה ולערכים שהיא מייצגת.
כיצד ניתן לצמצם את הפער הדיגיטלי? לדעתי יש להתחיל במתן הזדמנות שווה ואמצעים מתאימים להתנסות בכלים הדיגיטליים. הגורם המשמעותי במתן הזדמנויות היא מערכת החינוך. כאן מתקיימת הלמידה תוך שימוש בכלים טכנולוגיים. כיצד? איתור ואיסוף מידע, עיבוד המידע הרלוונטי. ניתנת הזדמנות כל אחד להתנסות בכלים כולל השכבות החלשות. לדוגמא הפרויקט "מחשב לכל ילד" כאשר חולקו המחשבים לילדים אשר אין ביכולתם של משפחותיהם לרכוש מחשב.
האם  זה מספיק כדי לצמצם את הפער הדיגיטלי? לא, מפני שלא מספיק לספק מחשב, חשוב לתמוך בתהליך,  כי ללא תמיכת הסביבה לא יתבצע תהליך השינוי.
יצאו לאור עוד פרויקטים נוספים לצמצום הפער הדיגיטלי. בבתי הספר (גם בבית הספר בו אני מלמדת) הוקם פרויקט הנקרא  "קשר רב דורי". פרויקט "קשר רב דורי" –תפיסה חברתית ערכית של צמצום פערים בים  מבוגרים לצעירים. אנשים מבוגרים מגיעים לבתי הספר ולומדים את מיומנויות המחשב מהילדים. 
לפניכם סרטון המציג את הקשר הרב הדורי:

פרויקט נוסף הוא פרויקט להב"ה להב"ה - לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית הוא מיזם של ממשלת ישראל שהחל בשנת 2001, שמטרתו צמצום פערים בשימוש בטכנולוגיית המידע בחברה הישראלית. המיזם מתמקד בהטמעת טכנולוגיית המידע והגברת המודעות לשימוש בה בפריפריה ובאוכלוסיות חלשות, בדגש על ילדים ונוער. (מתוך ויקיפדיה).
קיימות גם חברות סגורות (חרדים למשל) המתנגדות בתוקף לעידן הדיגיטלי ורוצות לשמור על אורח החיים השמרני. לדעתי עם הזמן גם הקבוצות הסגורות יתחילו להשתלב בעולם הדיגיטלי כי יבינו את חשיבות הטכנולוגיה בעולמנו החדש.
ולסיכום, אולי לא נצליח לצמצם לגמרי את הפער הדיגיטלי, אך לנו המורים ולמערכת החינוך בכלל תפקיד חשוב בצמצום פער זה.

מקורות:





.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה