יום שני, 22 ביולי 2013

מהו תהליך החקר?

"אין חוכמת הלימוד כחוכמת המעשה. "(אנונימי)
בשיעור של דר' ליאת אייל למדנו על תהליך החקר. מה כולל תהליך החקר? לְמה אנו המורים קוראים חקר? בשיעור דנו על שלבי החקר וחשיבות ביצוע כל השלבים:
1.ניסוח ומיקוד בעיית מידע.
2. שאילת שאלות חקר פוריות.
3. חיפוש ואיתור המידע (שילוב מיומנויות טכנולוגיות).
4. הערכת המידע, על פי קריטריונים (חשיבה ביקורתית).
5. ארגון, מיזוג ועיבוד המידע.
6. יצירת תוצר מידע והצגתו בהתאם לצורך, מטרה וקהל יעד. (מתוך מצגת מלווה קורס)
למידת החקר היא דרך למידה משמעותית, המתאימה למציאות המאה ה-21. זוהי דרך למידה המקדמת הבנה, דרך למידה שבה למורה תפקיד חשוב, אך שונה ממקומו המסורתי, דרך למידה הדורשת פיתוח של נטיות והרגלי חשיבה, כמו: סקרנות, דיוק, שאילת שאלות, המעבירה את האחריות ללמידה במידה רבה לתלמיד ונותנת מקום ליוזמה ולהתמודדות עם אתגרים הן מצד התלמיד והן מצד המורה.
אז מה תפקיד המורה ובמה הוא שונה מהתפיסה מוכרת, הישנה? הפעילויות שנותן המורה לתלמידיו בתהליך החקר מגוונות ומורכבות מסוגים שונים של אינטראקציות עם התלמידים ועם החומרים השונים. חלק מהנושאים יידרשו הקניית של מושגים ומיומנויות ואותם ניתן לעשות גם בהקשרים לימודיים אחרים ולאורך תקופת החקר. תפקיד המורה לאפשר לתלמיד מרחב עשיה וגמישות, לעזור לבחור בכלים הנכונים להתקדמות והתפתחות, להיות תמיד "ברקע" ולכוון לקראת המטרה.
מהי למידה בדרך החקר ובמה היא תורמת לתלמידים? בלמידה בדרך החקר - enquiry (ספורטה, 2006),מטרת התלמידים הלומדים היא לפתח אסטרטגיות אינדבידואליות משלהם כדי לייצר ידע מבחינה רעיונית. למידת החקר שואפת להחזיר לתלמידים מידה של השפעה על חווית הלמידה ושליטה עליהן. כך למידת החקר מתכוונת להגביר את הנעתם של התלמידים ללמידה. יתר על כך, הנעה הנובעת מתחושת שליטה. למידת החקר מפתחת אצל התלמידים מוטיבציה גדולה יותר ללמידה מאשר בשיטות ההוראה הפרונטליות. זה נותן  לתלמיד רצון ללמוד הודות לחיזוקים שהוא מקבל מהישגיו של עצמו. בתהליך החקר, כמו בעולם המדעי, מודגש חיפוש פעיל לידע והבנה תוך סיפוק סקרנות (ציון, 2002). בעזרת מיומנויות חשיבה, וכן מיומנויות של עשיה והתנסות. הלמידה בדרך החקר (ספורטה, 2006) מאופיינית בלומד פעיל ויוזם, המניע את תהליך הלמידה. בלמידה יש תהליכים של גילוי, פתרון בעיות, ודרכי פעולה מגוונות. ולכן, כיום רואים יתרון בלמידה בדרך של חקר ומזהים בהם תהליך למידה עצמאי, שהוא שלב בדרך להפיכת הלומד ללומד בעל מכוונות עצמית.
תהליך החקר מבטיח לכל תלמיד הזדמנות שווה ללא קשר למעמדו בכיתה מבחינה לימודית או חברתית. למידת החקר מדגישה שתהליך הלמידה עצמו חשוב לא פחות מן התוצר הסופי של הלמידה. 

מקורות:
מצגת מלווה קורס שלדר' ליאת אייל

ספורטה אסנת (2006) " על חדשנותו של מודל "הדיאלוג היצירתי" ועל האפשרות להפיצו  במערכת החינוך מתוך גף ניסויים ויוזמות במשרד החינוך: תל אביב

ציון מיכל (2002) " חקר דינמי - תהליך, רפלקציה ומה שביניהם" הרצאה בכנס מורי ביולוגיה.
סרטון מתוך יוטיוב: http://www.youtube.com/watch?v=sLQPXd8BiIA





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה