יום שני, 1 ביולי 2013

ספרים דיגיטליים

 "הספר מעניק לאדם כנפיים "/ פיודור גלצקוב
בשיעור של דר' ליאת אייל "הערכת טכנולוגיית ידע" התבקשנו להעריך סביבות מתוקשבות ולבנות קריטריונים להערכה. התחלתי לעיין בכל מיני סביבות למידה מתוקשבות וראיתי שחלק מהסביבות מכילות ספרים דיגיטליים. הנושא הזה עניין אותי כי בשנה הבאה בית הספר בו אני עובדת עובר  בחלק מהמקצועות לספרים דיגיטאליים.
לאחרונה הילדים "מתרחקים" מקריאת ספרים, נמנעים מהקריאה.  האם הספרים הדיגיטליים יוכלו לחבר ולקרב את ילדינו לקריאה?
בשנה הבאה החלטנו בהחלטה בית ספרית להחליף שיטת קריאה לשיטה "מפתח הקסם" כאשר הספרים הם ספרים דיגיטליים.
לפי חוזר מנכ"ל לשנה"ל תשע"ד יוכלו בתי הספר לבחור להשתמש בספר דיגיטאלי בלבד או בשילוב עם הספר הפיזי. את הקריאה נלמד גם בספר הפיזי וגם הדיגיטאלי.
לפי אותו חוזר המנכ"ל יש חשיבות רבה בהחלטה ליצור חלופה לספרי לימוד מודפסים. "ספרים דיגיטליים מאפשרים לנצל יתרונות ייחודיים לתשתית הטכנולוגית לשם קידומה של פדגוגיה חדשנית בכיתה, כגון היכולת לעדכן את הספר בכל עת ללא עלות, היכולת להקרין את הספר על מסך בכיתה, היכולת לגלוש בתוך הספר ומחוצה לו באמצעות קישוריות, שימוש במדיה (וידאו, אודיו) לצד המילה הכתובה, אינטראקטיביות וכן הוזלת המחיר המשולם על הספר והקטנת המשקל שהתלמידים נושאים על גבם."
באותו שיעור של דר' ליאת אייל בעת הערכת סביבות למידה נתקלתי באתר מקסים שנקרא "תולעת ספרים" שנמצא בתוך אתר גלים בסביבת סנונית. לעומת ספרים דיגיטליים לימודיים האתר מכיל ספרי קריאה דיגיטליים. חלק מהספרים הם הספרים הקלאסיים שהפעם קיבלו פן חדש, פן דיגיטלי- טכנולוגי.
חלק מהספרים באתר שונים מהגרסה המודפסת שלהם, כוללים מעבר בין העמודים והאיורים בליווי קולי, אשר מקלים על הילדים הרכים שרק עכשיו רכשו או רוכשים קריאה. הספרים כוללים הנפשות, הסברים של מילים קשות, משחקים ופעילויות שונות סביב הספר, אשר דורשות פיתוח יצירתיות ומיומנויות חשיבה מסדר גבוה. הדבר מגביר את חווית הקריאה.

ולסיכום אני חוזרת לשאלה ששאלתי בהתחלה: האם הספרים הדיגיטליים יוכלו לחבר ולקרב את ילדינו לקריאה? לדעתי הספרים הדיגיטליים עשויים להחזיר לילדים את החוויה החיובית של הקריאה והלמידה ואף למשוך גם את אלה שקל להם לקלוט דברים מבחינה ויזואלית או שמיעתית. ואולי כאשר הילדים ייגשו לספריית בית הספר ויתקלו בספר המוכר כבר מהחוויה הדיגיטלית ירצו הילדים לגעת בו להרגיש אותו באופן מוחשי, לדפדף בו ואולי גם להשוות אותו לגרסה הדיגיטלית שהכיר במחשב. 



מקורות:
אתר "תולעת ספרים":
אתר "מפתח הקסם":       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה