יום שישי, 3 במאי 2013

בניית אתר לימודי בגוגל סייטס


"השפה היחידה להבנת דברים מסוימים היא חוויה ישירה. יש חוויות שפשוט לא ניתן לתרגם. חייבים לגעת בשביל לדעת." (טום בראון)

במסגרת לימודי בקורס של נעמי פורת  "פיתוח למידה בסביבות פתוחות"  התבקשנו לבנות יחידת לימוד מתוקשבת בגוגל סייטס, כאשר היחידה בעצם תהווה אתר לימודי בו התלמידים יוכלו ללמוד באופן עצמאי ללא התערבות המורה או כל מבוגר אחר. הלמידה תהיה אישית ותיעשה על ידי התלמידים בכל זמן רצוי ולאו דווקא בשיעור בכיתה. הילדים יתנסו במספר פעילויות ללימוד נושא מסוים.
בהתחלה נכנסתי להלם וחרדה. אף פעם לא התבקשתי לבנות אתר באופן עצמאי וגם אף פעם לא נחשפתי ל"דבר המפחיד הזה"  שנקרא גוגל  סייטס. כאשר התחלתי לבנות את האתר הבנתי שקודם כל צריך לחשוב ולתכנן מה אני רוצה שהאתר יכלול (בעצם כמו כל דבר בחיים שדורש תכנון מקדים לפני הביצוע). בעצם איכות האתר הלימודי מהווה התוכן שתואם את המטרות הלימודיות  והפדגוגיות שלמטרתן נועד האתר עצמו וכמובן מותאמות לגיל ולרמת התלמידים. כאשר המטרות, היעדים ותכנון הפעילויות היו מוכנים התחלתי לחקור את "המפלצת המפחידה"- גוגל סייטס והבנתי את מה משמעות המילים שאמרה המנחה גברת נעמי פורת "ללכלך הרבה את הידיים" כדי להבין איך הכל עובד.
גוגל  סייטס היא פלטפורמה חינמית של גוגל לבניית אתרים, המבוססת על טכנולוגיות של WEB2  וטכנולוגיות WIKI.  הסביבה מאפשרת לבנות דפי HTML   לקשר ביניהם ועל ידי כך לאסוף ולארגן מידע . אין צורך לדעת שפת HTML אלא בפעולות שניתן להגדירן מעצבים  אתר בטעם האישי ומוסיפים לכל עמוד ועמוד כל מה שדרוש: כמו סרטוני  YOUTUBE   , תמונות, קישורים,  מסמכים של גוגל דוקס ואפילו  מטמיעים  בתוך האתר אתרים אחרים או דפים מאתרים אחרים .
יתרון חשוב נוסף –שיתופיות , זאת אומרת  ניתן לפתוח גישה לניהול אתר למספר משתתפים ולבנות דפים בשיתוף פעולה עם עמיתים. בנוסף ניתנת האפשרות לגולשים באתר להגיב, להוסיף קבצים, להשאיר הודעות ועוד. יתרון זה אפשר לי ולשותפתי למשימה לעבוד בשיתוף פעולה מלא ללא תלות בזמן ובמקום. עוד יתרון משמעותי בעיני שיש לגוגל סייטס שהכל נשמר אפילו השינוי הקטן ביותר, לכן שום  דבר לא הולך לאיבוד או נעלם, ניתן לשחזר הכל דרך היסטורית השינויים.
מצד שני יש גם חסרונות. האתר לא לגמרי ידידותי. אחד החסרונות שלא ניתן לראות איך יראה הדף בתצוגה מקדימה בתור טיוטה אלא חייבים לשמור לפני זה ואז כמובן  כל זה יפורסם. יש לשים לב שהאתר גוגל סייטס עובד הכי טוב בכרום, והרבה פחות טוב בפיירפוקס או אקספלורר. חיסרון נוסף הוא בעבודה עם התמונות.  לא ניתן לכוון במדויק את המיקום של התמונה ואת גודלה. גם  הרקע קבוע לכל העמודים.

ועכשיו כאשר אני נמצאת בשלבי הסיום של בניית יחידת הלימוד אפשר להגיד שהצלחתי להתגבר על הפחדים האישיים שלי ועל לפחות חלק מחסרונות הגוגל סייטס ולגעת בחוויות חדשות ואני בטוחה שהידע והמיומנויות שרכשתי במהלך העבודה יתרמו רבות במהלך עבודתי כמורה ואולי גם מעבר לכך.

קישור לאתר לימודי בגוגל סייטס בנושא "סיפור המבול" שבניתי יחד עם חברתי לעבודה פאני:
https://sites.google.com/site/nisayonira/

תגובה 1:

  1. די!אף פעם לא היה לי מושג שגוגל מאפשרים בניית אתר! האם יש להם ממש פלטפורמה משל עצמם כמו וורדפרס? תודה על הבלוג המחכים!

    השבמחק