יום ראשון, 26 במאי 2013

שילוב המחשב בהוראה


השינוי מהווה איום כשהוא נעשה לך, והזדמנות כשהוא נעשה על ידך.(אלמוני)
בית הספר בו אני עובדת ("אשכול")  הוא אחד מבתי הספר הראשונים שנכנסו לפרוייקט "מחשב כל מורה" (בשנת 2008).  
כמו כל דבר חדש ולא מוכר בחיים התהליך התחיל לא פשוט, להרבה מורים היתה "גישת האנטי" לכל הקשור לשימוש במחשב.
 הכנסת המחשבים למערכת החינוך לוותה באמונה, שהייתה מקובלת בשנות השבעים, שהמחשב בחינוך יהווה תחליף למורה. מאידך, כיום אין המחשב נתפס עוד כמכונת פלא המסוגלת לבצע משימות משמעותיות בחינוך ללא התערבותו של המורה. ההצטיידות במחשבים ובתוכנה כשלעצמה אינה מספקת כדי להשיג את היעדים המצופים משילוב המחשב בהוראה. המחשב הוא כלי, הפקדתו בידי הלומד אינה מבטיחה את תפעולו הנכון ואף לא את יכולתם של הלומדים להפיק ממנו את מרב התועלת (מברך,.(1996 יתרה מכך, המחשב אינו יכול, ואף אינו מיועד, להחליף את הטיפול החינוכי האישי של המורה ואת התייחסותו האנושית לצרכים של התלמיד (כץ ואופיר, ,1996 הכנסת מחשבים למערכת החינוך היא חידוש הדורש שינויים בשיטות ההוראה ובתפקידו של המורה בכיתה
Offir, Katz & Schmida, 1991).)
אט אט המחשב נכנס חזק לחיינו המקצועיים והאישיים. למחשב חלק חשוב בהוראה ובלמידה. במשך השנים המחשב משמש עבורנו כלי טכנולוגי בהוראה, הוא חלק אינטגראלי מתוכנית הלימודים וכל תחום דעת משלב בתוכו את היישומים הרלוונטיים לו ולעיתים אף לא רק יישום אחד. כבר מכיתה א' הילדים נחשפים ליכולות הנפלאות של תקשוב בהוראה על ידי שימוש בספרים הדיגיטאליים, לוח אינטראקטיבי, הכרת מעבד תמלילים ועוד. גם תהליך רכישת הקריאה מתבצע באמצעות השימוש במחשב.
לכל כיתה בבית הספר יש אתר כיתתי הכולל  פורום להורים ולילדים, לכן גם הורי התלמידים שותפים לכל הנעשה בכיתה ואף יכולים להתעדכן בחומר הנלמד בשיעור.
לדעתי המחשב כבר לא נחשב כדבר מאיים מבחינתנו. הוא הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. האם כל הזכות ניתנת ליכולות הנהדרות של המחשב והאינטרנט? לפי דעתי לא! הזכות להצלחת השילוב הנהדר של המחשב בהוראה ניתנת למורים עצמם שמנסים ללא הרף להעשיר את ידיעותיהם בתחום החדש והמתחדש מיום ליום ולא שוכחים לחנך את הילדים לערכים. על עצמי אני יכולה להגיד שהמחשב הוא חלק בלתי נפרד בחיי האישיים והמקצועיים וההוכחה לכך זה הלימודים לתואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

 מתוך האתר אשדוד-נט: http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3639005,00.html
כתבה מתוך עיתון בית הספר "אשכוליתון": http://www.pisga.org.il/reshet/eshkolasd/article.asp?id=76b5e6c3
השימוש במחשב בגיל הרך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה