יום ראשון, 19 במאי 2013

משחקי מחשב


" החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים. "(אפלטון)

האם המשחק הוא באמת הדרך הטובה ללימוד ולחינוך? למה ילדים כל כך אוהבים לשחק? האם רק ילדים אוהבים לשחק? לדעתי בכלל לא! אנחנו אנשים בוגרים נהנים לא פחות מהילדים לשחק (לעיתים אף יותר). היום ארצה לדבר על חשיבות המשחקים בחיינו ואתמקד בסוג משחקים "יחסית חדש" (לא משחקי קופסה או משחקי חצר) – משחקי מחשב. למה משחקי מחשב וביניהם גם משחקי רשת כל כך ממכרים? האם המשחקים עוזרים  בלמידה הפורמאלית?
אחד הקורסים שנחשפתי אליהם במהלך סמסטר זה הוא "משחקי רשת ורשתות חברתיות". הקורס הדגים בצורה מובהקת  את חשיבות המשחקים בחיינו ובמיוחד מחשקי מחשב ומשחקי רשת.
משחקים בכלל ומשחקי מחשב בפרט  מפתחים את הדמיון של ילדים ומבוגרים כאחד. קיימים משחקי מחשב ומשחקי רשת מסוגים שונים: משחקי חשיבה,  משחקי אסטרטגיה, משחקי הגיון, משחקי לוח,  משחקי פעולה ועוד. אנחנו בוחרים לנו משחק שמתאים לנו ברגע מסוים בחיים בו אנו נמצאים. לעיתים אלה משחקים שמאפשרים לנו אתנחתא או תרפיה במצבי מתח או לחץ ותוך כדי המשחק להירגע ולנסות לשכוח את כל הרע. ולעיתים להיפך אנו נשחק כדי לפתח חשיבה או כדי ללמוד מיומנויות ואסטרטגיות חדשות.  משחקי מחשב מאפשרים לכל אחד להתנסות ולהתאמן במשחק בלי שיעליבו אותו או יעירו לו הערות שליליות וכך לפתח הערכה עצמית גבוהה ובעזרתה לכבוש מטרות שונות בחיים.
למשחקי רשת ישנם עוד יתרונות נוספים מעבר לנאמר ובהשוואה למשחקי מחשב רגילים, כגון: לרוב אין צורך להוריד אותם למחשב ואפשר לשחק און ליין, המשחקים זמינים בכל שעות  היום וניתן לשחק בכל מקום שבו יש חיבור לרשת, יש אתרים רבים שמציעים משחקים חינם ללא כל עלות, אין צורך במחשב עם זיכרון גדול וכמובן אין צורך לחפש פרטנר למשחק ופשוט לשחק מול תוכנת מחשב, לרכוש מיומנויות שונות ולהינות.
במאמרם "משחקים רציניים" שיזף רפאלי ולימור שזף (2010) מדגישים את חשיבות המשחק לאדם וטוענים כי "בני האדם וגם בעלי חיים אחרים לומדים כמעט כל מה שחשוב מגיל צעיר באמצעות משחק: ללכת ולדבר, להסתדר עם האחר, להתנהל עם שותפים ונגד יריבים. משחקים כוללים את כל מה שנדרש ללמידה: הדמיה של מציאות, החזרה הנדרשת כדי להטמיע תפיסה וכישורים,  משוב מידי ומשוב דחוי, הנאה, צחוק והזרמת אדרנלין ודופמין, היוצרים רקע ביולוגי מתגמל,  תגמול מידי להצלחה, שאינו דורש דחיית סיפוקים וסוגי תגמול עשירים ואחרים." (רפאלי, שזף 2010)
משחקים מהווים חלק חשוב בחיי בני האדם ועכשיו כאשר קיימת האפשרות ליהנות מסוגים רבים של משחקים ברשת כדאי לנצל הזדמנות זו וגם לחשוף את הילדים למגוון  משחקים כי הם מפתחים יכולות שונות שבהמשך יהוו פלטפורמה נהדרת ללימוד מקצועות שונים גם במסגרת הלימודים הפורמאלית.

 רפאלי ש, שגב,ל (2010), משחקים רציניים - מה למשחקי מחשב ומערכת החינוך. דוגמא ליישום. מתוך הד החינוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה