יום שני, 13 במאי 2013

בלוג - כן או לא?


"אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד. "(בנג'מין פרנקלין)

מיהו בלוגר? האם כל  אחד יכול להיות בלוגר? כתבתי כבר שני פוסטים – זה הופך אותי לבלוגרית? זה ממש מרגש! אני בלוגרית!!! או לא?
כדי להבין זאת חשבתי לנכון לחקור מעט וללמוד על הבלוג באופן כללי ועל בלוג לימודי בפרט.
בלוג זה בעצם אתר אינטרנט בו כותבים רשומות (פוסטים) על חוויות, אקטואליה, חדשות, מאמרים, עסקים ועוד. הגולשים יכולים לקרוא ואף להגיב למה שכתוב בבלוג. כל הרשומות בבלוג מסודרות בסדר כרונולוגי מחדש לישן. הבלוג הוא אחד ממאפייני האינטרנט ומזכיר מעט את היומן האישי של פעם רק שעכשיו הוא מפורסם ברשת ונראה לעיני רבים. לבלוגים מטרות שונות: יש בלוגים עסקיים על מנת לקדם מכירות, או בלוגים של פוליטיקאים, בלוגים חינוכיים, בלוגים של סופרים ואקדמאים או כל עניין אחר. כדי שיהיה קל למצוא את הבלוג הדרוש לפי הנושא שלו  או לסווג אותו על פי הקטגוריות באופן אוטומטי מוסיפים לבלוגים תגים – מילות מפתח המתארות את התוכן,  התג יכול להיות קצר של מילה אחת בלבד או יותר ואין הגבלה של מספר התגים.
ישנם בלוגים אישיים או קבוצתיים כאשר מספר אנשים כותבים ומעלים רשומות לבלוג. לכל רשומה יש אפשרות להוסיף סרטונים, תמונות וקישורים נחוצים. 
בלוג יכול להוות פלטפורמה נפלאה בתחום החינוך. בלוג לימודי/חינוכי יכול להפיץ מידע, הדעת והלמידה השונים.  בבלוג החינוכי אפשר להעביר תכנים לימודיים, הודעות, דיווחים ומעקב אחר התהליכים החינוכיים. אפשר לפתוח בלוג בית ספרי או כיתתי ולעודד את האינטראקציה בין מורה לתלמיד ובין תלמיד ולתלמיד. הבלוג מאפשר להעביר את הידע בדרך שונה ואטרקטיבית יותר.
בלוג למידה (פורטפוליו דיגיטלי) הינו יישום Web 2.0, היכול לסייע ברכישת מיומנויות אורייניות בתקשורת בין-אישית, בניהול ידע אישי ובהתמודדות עם מורכבות תהליכית ( קורץ מתוך Mioduser et al.,2008 ). בלוג למידה הינו אסופה של דפי Web, הכוללים הדגמות, מקורות ופעילויות לימודיות המייצגות את הפרט הכותב אותן. האסופה יכולה להיות בפורמט טקסטואלי ו/ או מולטימדיה. בנוסף כולל בלוג למידה ביטויים לתהליכי רפלקציה, התורמים ללמידה משמעותית. ככלל, בלוג למידה מסייע בפיתוח ח שיבה ביקורתית ומיומנויות אורייניות דיגיטליות ובאיסוף, ארגון וניהול ידע ( קורץ מתוך 2005Lorenzo& Ittelson,  ).
ייעוד מרכזי נוסף של בלוג למידה הינו לעודד לומדים לפתח מיומנויות וכישרונות כלומדים לכל החיים ( קורץ מתוך Siemens ).
הפדגוגיה החדשנית, שאותה מזמן בלוג למידה מדגישה את הלמידה האוטונומית, מעודדת יצירתיות, יוזמה ואחריות אישית, מפתחת חשיבה ביקורתית, מזמנת תנאים של שיתוף, מאפשרת גמישות של תכנים, זמן ומקום, מאפשרת לכל תלמיד להתפתח לפי נטיותיו.
מהפכת המידע מחייבת את מערכת החינוך להתעדכן, לבחון ולגבש אסטרטגיות של שילוב אוריינות התקשוב והמידע בתהליך החינוכי, כדי לצייד את הלומד בכישורים ובכלים, באמצעותם יוכל לתפקד בעולם העשיר במידע ובטכנולוגיה.
אני שמחה שניתנה לי ההזדמנות להתנסות בניהול בלוג אישי ואני מקווה שזה ייתן  לי את המוטיבציה והכוח להמשיך ולהתפתח כ"בלוגרית" ואף ליישם את הידע הנרכש בנושא של פתיחת בלוג לימודי כחלק חשוב מתהליך ההוראה.
קורץ, ג' ובן-עמי, י' ( 2009). שילוב בלוג למידה במערך לימודים אקדמיים בישראל.
קורץ, ג', (2011). הטמעת טכנולוגיות תקשוב בישראל: אתגרים ומימושם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה