יום שני, 2 בספטמבר 2013

שילוב הבלוג בתהליך הכתיבה


"מה שנכתב בלי מאמץ, נקרא בדרך כלל בלי הנאה"/ סמואל ג'ונסון

באחד הבלוגים הראשונים כתבתי בהתרגשות רבה כי הפכתי לבלוגרית  אמיתית מפני שהתבקשתי לנהל בלוג שבועי כאחת המטלות בלימודי תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. ההתחלה לא הייתה פשוטה אך אט אט עם כל רשומה נוספת קיבלתי יותר ויותר בטחון, הנושאים היו מגוונים ואיכות הכתיבה, לדעתי, החלה להשתפר משבוע לשבוע.
כמורה לכישורי שפה אני שואלת את עצמי שוב ושוב איך אני יכולה לשפר את איכות הכתיבה של התלמידים בכיתה.  בעקבות מטלת ניהול הבלוג במסגרת לימודיי ושיפור הכתיבה שלי חשבתי לעצמי האם וכיצד אוכל לשלב את הבלוג בתהליכי ההוראה בכיתה.
עם הופעתם של המחשבים במאה העשרים הופיעו שינויים מהפכניים בטכנולוגיית המידע. הידע האנושי הפך לגורם המניע המרכזי בחברה. עם מהפכת הידע וחידושי הטכנולוגיה, נראה כי העידן הטכנולוגי שינה את כללי הקריאה, הכתיבה והחשיבה. חדירתו של האינטרנט לחיינו ואיתו האפשרויות הגלומות בטכנולוגיות המידע בד ובד עם שילובה של למידה מבוססת web במערכות החינוך יצרו צורך לבחון דרך למידה זו על היבטיה השונים ועל כן רבים מאוד המחקרים והעשייה בתחום. ההתפתחויות היישומיות העדכניות, המכונות Web 2.0 ( כדוגמת ויקי, רשתות חברתיות, בלוגים ומיקרו –בלוגים), מזמנות אפיקי תקשורת וכלים שיתופיים, היכולים לסייע ברכישת מאפייני האוריינות החדשים, הנדרשים ל" חברת הידע". (קורץ,2011).
בהיות הבלוג יומן המייצג תהליך ומעודד ביטוי עצמי, ומוביל את תהליכי הרפלקציה, ביקורת והערכה, תהליכים אלו מהווים עמוד תווך בתהליך הלימודי ותורמים ללמידה משמעותית. (בן עמי וקורץ, 2010; חן וקורץ, 2011). לכן בשנים האחרונות רואים אנשי החינוך את הצורך והחשיבות בשילוב הבלוג בהוראה (חן וקורץ, 2011; סלנט, 2010).
הבלוג הוא כלי טוב לטיפוח יצירתיות של תלמידים תוך כדי כתיבה המביעה ביטוי אישי בסביבה מתוקשבת שיתופית של כותבים נוספים מתוך תלמידי הכיתה המגיבים ונותנים משוב אחד לשני. הבלוג מבחינת התלמיד הוא מרחב אישי מתוקשב הנתון בשליטתו ומאפשר לו להתבטא על ידי כתיבת סיפורים בצורה גמישה ויצירתית. כתיבת בלוג מייצגת למידה בגישה של meta-learning  , בה נשזרים מושגים, טקסטים והקשרים על ידי הכותב במרחב המתוקשב שלו באופן שהרעיונות יכולים להבנות באופן הדרגתי תוך חשיפתם לאחרים.
בלוגים יכולים להיות סביבה לימודית מאתגרת לתלמידים. בלוגים הם אמצעי הוראה המגבירים את האוטונומיה של תלמידים בכיתה ומעצים אותם במסגרת הלמידה. יצירת בלוגים בכיתה מגבירה את המוטיבציה של התלמידים תחושת הבעלות על הידע מתחזקת אצלם. העלאת תכנים דיגיטאליים לאינטרנט באמצעות הבלוג מאפשרת להם לשתף את חבריהם בכיתה וליצור למידת עמיתים. הבלוגים מאפשרים אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח  מיומנות של כתיבה אישית. (סלנט, 2006)
הבלוג ככלי להוראה וללמידה הוא לא רק אמצעי להפצת מידע אלא גם דרך לאתגר תלמידים בסביבה לימודית פתוחה יותר. לדעתו של פרופסור וויטבי התלמידים צריכים לכתוב בלוגים כבר בשלב מוקדם בבתי הספר היסודיים כי תהליך הכתיבה הוא תהליך רציף וממושך והוא התפתחותי באופיו. התלמיד צריך מצד אחד קהל שיוכל להגיב בכיתה וסמכות מקצועית, מצד שני , כמו המורה שיוכל לתקן את השגיאות ולמקד את הכתיבה. המורה צריך גם לקבל אחריות ולהדריך את התלמידים בכיתה כיצד לקרוא בלוגים של עמיתיהם בצורה אחראית וכיצד להגיב בבלוגים.
ייעוד מרכזי נוסף של בלוג למידה הינו לעודד לומדים לפתח מיומנויות וכישרונות כלומדים לכל החיים ( קורץ מתוך Siemens ). אחת המיומנויות הבסיסיות בשכבות הגיל הצעירות  הינה כתיבת טקסטים. כתיבה הינה תהליך מורכב ביותר  מבין תהליכי התקשורת המילוליים, והיא נרכשת בשלב האחרון של רכישת תפקודי הלשון.
אני כמורה לכישורי השפה בכיתות הנמוכות רואה את הקושי בתהליך הכתיבה אצל הילדים.   הילדים מתקשים לבטא את עצמם בשפה הכתובה, ישנו פער משמעותי בין השפה הדבורה לשפה הכתובה בגיל הזה במיוחד. אני רואה את התופעה חוזרת משנה לשנה אצל תלמידי. ושוב אני חוזרת לשאלה ששאלתי בתחילת הרשומה: איך ניתן לשפר את הכתיבה אצל הילדים? לדעתי, כתיבת הבלוג עשויה לשפר משמעותית את איכות הכתיבה. אני מרגישה זאת בכתיבה שלי. וההוכחה לכך אוכל לקבל רק אחרי שאתנסה בעצמי בהפעלת הבלוג עם תלמידיי בכיתה. מחכה כבר לנסות...
ועכשיו לפני ראש השנה אני מאחלת שתהיה לנו שנה טובה, פורייה ומשמעותית מבחינת הלמידה...
מקורות
infocenter.macam.ac.il/content/Queries/ONLINE.docx
macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=912



                                                                                                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה